korsarz - 2010-10-21 14:17:13

Tibia – gra z gatunku MMORPG, stworzona przez czterech niemieckich studentów informatyki (Stephan Börzsönyi, Guido Lübke, Ulrich Schlott i Stephan Vogler), dystrybuowana przez niemieck± firmê CipSoft
Tibia, mimo stosunkowo d³ugiego czasu istnienia, nadal posiada prost± grafikê opart± na bitmapach stworzon± w 2D. Gra pozbawiona jest jakichkolwiek d¼wiêków. Uczestniczenie w grze jest bezp³atne, jednak¿e CipSoft oferuje ulepszanie kont do statusu konta premiowanego odblokowuj±cego wiele dodatkowych opcji

W Polsce gra sta³a siê tematem wielu reporta¿y prasowych na temat uzale¿nienia od gier i internetu

Cel gry :
Gra polega na sterowaniu ruchami postaci podró¿uj±cego po ¶wiecie o nazwie Tibia. Rozgrywka polega na trenowaniu i szlifowaniu umiejêtno¶ci swojego bohatera poprzez polowanie na ró¿ne stwory za pomoc± broni i zaklêæ. Innym celem jest zbieranie przeró¿nych rzeczy i sprzedawania ich z ³upów po pokonanych wrogach oraz z nagród za wykonane zadañ. Interakcja miêdzy graczami jest realizowana poprzez rozmowy, handel, wspólne wyprawy bojowe oraz przynale¿no¶æ do gildii.


Darmowe konto
Darmowe konto (Free Account, FACC) jest kontem podstawowym, z którego korzysta wiêkszo¶æ graczy. Ma ono jednak pewne ograniczenia, które mog± byæ zniesione po zakupie konta premium.

P³atne konto
Konto Premium (Premium Account, PACC) jest p³atne, daje jednak w zamian szereg mo¿liwo¶ci niedostêpnych dla u¿ytkowników kont darmowych:

    * dostêp do nowych miast (Edron, Darashia, Ankrahmun, Port Hope, Liberty Bay, Svargrond, Yalahar);
    * dostêp do nowych obszarów (Darama, Tiquanda, Pits of Inferno, Laguna Islands, Ice Islands, Forbidden Islands);
    * mo¿liwo¶æ podró¿owania statkiem i lataj±cym dywanem;
    * dodatkowe stroje dla postaci;
    * specjalne dodatki do strojów (ang. Addons);
    * mo¿liwo¶æ logowania siê do gry z pominiêciem kolejki;
    * dostêp do unikatowych czarów;
    * mo¿liwo¶æ gry na serwerze Premia, dostêpnym jedynie dla graczy z kontem premium;
    * mo¿liwo¶æ wynajêcia domu;
    * mo¿liwo¶æ utworzenia w³asnej gildii;
    * wiêcej miejsc na li¶cie znajomych (VIP list);
    * liczba miejsc w depozycie zwiêkszona do 2000;
    * dostêp do wielu zadañ na obszarze premium;
    * Punkty ¿ycia, punkty magii i punkty Soul regeneruj± siê szybciej u posiadaczy promocji;
    * mo¿liwo¶æ regeneracji ¿ycia, energii magicznej i punktów Soul w ³ó¿kach i hamakach, ¶pi±c;
    * mo¿liwo¶æ wykupienia pi±tego b³ogos³awieñstwa (4 s± dostêpne dla graczy z darmowym kontem);
    * mo¿liwo¶æ zostania tutorem, senior tutorem a po d³ugim czasie nienagannej i uczciwej gry mo¿liwo¶æ zostania wybranym na Game Mastera lub otrzymania honorowego tytu³u Senatora.;
    * mo¿liwo¶æ walki z nowymi potworami niedostêpnymi na obszarze darmowym;



Profesje



Gracze, którzy osi±gnêli ósmy poziom do¶wiadczenia, mog± opu¶ciæ pierwsz± wyspê (Rookgaard) i wybraæ jedn± z nastêpuj±cych profesji:

    * Rycerz, (ang. Knight). Jego zalet± jest posiadanie du¿ej ilo¶ci punktów ¿ycia oraz ud¼wigu. Poziom magiczny u rycerza ro¶nie bardzo wolno, a postaæ ma ma³o punktów magii. W du¿ej mierze status rycerza okre¶laj± jego umiejêtno¶ci w³adania tarcz± oraz wybran± broni± (mieczem, toporem lub broni± obuchow±). Po wykupieniu Konta Premium i promocji Rycerz staje siê elitarnym rycerzem (ang. Elite Knight).
    * Druid. Druid ma dok³adnie tyle samo punktów magii co Mag. Z powodu niezbyt wielkiej liczby punktów ¿ycia, jest postaci± bardzo trudn± w rozwoju. £±cz±c punkty many i ¿ycia, tak jak Mag, Druid tworzy najwiêksz± ilo¶æ punktów ¿ywotno¶ci. Magiczny poziom jest bardzo ³atwy do wytrenowania. Potrafi przywo³ywaæ potwory. W odró¿nieniu od Maga, Druid jest profesj±, która ma bardzo rozbudowan± obronê, wiele ró¿nego rodzaju czarów lecz±cych. Mo¿e te¿ tworzyæ runy lecz±ce (ang. Ultimate Healing Runes – najmocniejsze runy lecz±ce w grze). Ma niewielk± ilo¶æ czarów atakuj±cych. Po wykupieniu Konta Premium i promocji Druid staje siê Starszym Druidem (ang.Elder Druid).
    * Mag (ang. Sorcerer) – . Bazuje on g³ównie na ¼ród³ach energii magicznej i magii ofensywnej. Zazwyczaj nie atakuje w bezpo¶rednim starciu. Posiada du¿± liczbê punktów many oraz niezbyt du¿± ilo¶æ punktów ¿ycia. Bardzo szybko zdobywa kolejne poziomy magiczne. Podobnie jak druid mo¿e przywo³ywaæ potwory, jednak w przeciwieñstwie do druida jest bardziej ofensywn± profesj± i posiada du¿o czarów ofensywnych. Na 45 poziomie do¶wiadczenia mo¿e tworzyæ runê nag³ej ¶mierci (ang. Sudden Death Rune – najpotê¿niejsz± runê ofensywn± w grze), a po wykupieniu promocji uzyskuje dostêp do najpotê¿niejszego czaru niszcz±cego – ostatecznego wybuchu (ang. Ultimate Explosion). Po wykupieniu Konta Premium i promocji staje siê Mistrzem Magii (ang. Master Sorcerer).
    * Paladyn (ang. Paladin) – w Tibii paladyn jest jednostk± walcz±ca g³ównie na dystans, co nie ma raczej wiele wspólnego z prawdziwym znaczeniem s³owa paladyn. Wad± paladyna jest to, i¿ bronie takie jak kusza, czy ³uk zajmuj± obie rêce, przez co nie mo¿e on nosiæ tarczy, nara¿aj±c siê tym samym na ataki wrogów. Je¶li walczy w³óczniami, mo¿e nosiæ tarczê. Po wykupieniu Konta Premium i promocji staje siê królewskim paladynem (ang. Royal Paladin).



Czaszki

Czaszka (ang. skull) jest najczê¶ciej oznaczeniem gracza, który zaatakowa³ inn± osobê nieposiadaj±c± innej czaszki. Czaszka jest wy¶wietlana przy nazwie gracza. W grze wystêpuje 5 rodzajów czaszek:

    * Bia³a czaszka (ang. white skull) – tê czaszkê otrzymuj± gracze, którzy zaatakuj± inn± osobê, nieposiadaj±c± czaszki. Bia³a czaszka widoczna jest dla wszystkich graczy. Oznacza, ¿e dana osoba by³a w ostatnim czasie agresywna. Znika ona dopiero gdy minie czas blokady wylogowania (logout block).
    * Czerwona czaszka (ang. red skull) – gracz, który zabije 3 nieoznaczonych graczy w ci±gu doby (24 godziny), 5 w ci±gu tygodnia lub 10 w ci±gu miesi±ca (30 dni), zostanie oznaczony czerwon± czaszk± na czas 30 dni. To oznaczenie powoduje, ¿e w momencie ¶mierci postaæ straci wszystkie przedmioty, które ma ze sob± (pomimo ewentualnego posiadania zabezpieczenia przed tak± sytuacj±). Do letniej aktualizacji w 2009 roku, je¶li limit zabójstw do otrzymania czerwonej czaszki zosta³ przekroczony podwójnie, postaæ zostawa³a zbanowana (zablokowana). Zbyt wiele banów doprowadzi do usuniêcia konta.
    * ¯ó³ta czaszka (ang. yellow skull) – jest to do¶æ nietypowe oznaczenie, poniewa¿ nie jest widoczne dla wszystkich graczy. Tê czaszkê dostaje gracz, który zaatakuje innego gracza, oznaczonego czaszk±. ¯ó³ta czaszka widoczna jest tylko dla gracza atakowanego i oznacza, ¿e jego napastnik zaatakowa³ go pierwszy i ofiara ma prawo siê broniæ. Zabicie gracza z ¿ó³t± czaszk± nie jest karane, tak jak zabicie gracza z ka¿dym innym kolorem czaszki.
    * Zielona czaszka (ang. green skull) – kolejne nietypowe oznaczenie. Widz± je wszyscy gracze, którzy nale¿± do jednej dru¿yny (w grze: party). Zielona czaszka nie jest widoczna dla graczy spoza dru¿yny. System dru¿yn zosta³ wprowadzony, aby u³atwiæ graczom wspólne polowania. S³u¿y te¿ do pojedynków miêdzy graczami.
    * Czarna czaszka (ang. black skull) – jest ni± oznaczony gracz, który zabi³ a¿ sze¶ciu graczy nieoznaczonych czaszk± w ci±gu doby. Efekty czarnej czaszki s± takie same jak czerwonej z t± ró¿nic±, ¿e oznaczenie to trwa 45 dni, gracz nie mo¿e u¿ywaæ ataków obszarowych na innych oraz gracz ten przyjmuje 100 procentowe obra¿enia od innych (nie 50 procentowe). Po ¶mierci gracz zostaje przez teleportowany do ¶wi±tyni posiadaj±c 0 punktów many i 40 punktów ¿ycia. Oznaczenie to zosta³o wprowadzone w letniej aktualizacji w roku 2009 zamiast banów.
    * Niebieska tarcza (ang. blue shield) – Tarcze obok czaszek zosta³y wprowadzone w updacie 8.53. Wprowadzono w nim system wojen oraz oznaczenia tarcz obok czaszek. Niebieska tarcza oznacza osobê, która bierze udzia³ w wojnie.
    * Zielona tarcza (ang. green shield) – oznacza, ¿e jest to osoba sojusznik z któr± jeste¶my w wojnie.
    * Czerwona tarcza (ang. red shield) – czerwona tarcza oznacza wroga, z przeciwnej gildii, z któr± mamy wojnê.

Skróty, u¿ywane przez graczy

Dla zapewnienia szybkiej komunikacji gracze u¿ywaj± systemu skrótów. Czê¶æ z nich to typowe okre¶lenia bêd±ce czê¶ci± slangu internetowego, stosowanego w podobnych grach, a tak¿e w Internecie w ogóle. Niektóre okre¶lenia s± jednak unikalne dla Tibii. Parê z nich to:

    * BOH – Boots Of Haste buty szybko¶ci, Backpack of Holding
    * BK – Black Knight (potwór)
    * BP (plecak ang. backpack) – Plecak, w którym przechowuje siê przedmioty, mie¶ci 20 przedmiotów. Jest to tak¿e jednostka miary przy sprzeda¿y run, pier¶cieni, amuletów (np. backpack uh'ów – 20 run leczniczych Ultimate Healing). Istnieje równie¿ plecak, który mie¶ci w sobie a¿ 24 przedmioty, tzn. "backpack of holding". Mo¿na go zdobyæ na Pits Of Inferno quest.
    * Cap (skrót. od capacity) – ud¼wig postaci. Niezbêdny do noszenia przedmiotów. Gdy postaæ nie posiada wystarczaj±cej ilo¶ci punktów ud¼wigu, nie mo¿e podnosiæ wiêcej rzeczy. Wraz z uzyskiwanymi poziomami do¶wiadczenia, wzrasta maksymalna ilo¶æ punktów ud¼wigu, jednak ich ilo¶æ zale¿y od profesji postaci.
    * DL – Dragon Lord (potwór)
    * DP lub depo – depozyt. Miejsce w którym mo¿na przechowywaæ przedmioty.
    * DS – Demon Skeleton (potwór)
    * FACC – Free Account – konto darmowe.
    * GFB – Great Fireball – jedna z run ofensywnych.
    * GS – w zale¿no¶ci od kontekstu: Giant Spider (potwór), Giant Sword (jeden z lepszych mieczy), Guardian Shield (tarcza), Great Shield (tarcza), Griffin Shield (tarcza), Ghost Ship. Skróty tych 3 tarcz s± rzadko stosowane.
    * HMM (skrót od Heavy Magic Missile – Mocny magiczny pocisk) – Jedna z najczê¶ciej u¿ywanych run ofensywnych. Zadaje obra¿enia od energii. Tworzyæ j± mog± Magowie i Druidzi.
    * IH – runa lub zaklêcie Intense Healing.
    * Main (skrót od Mainland) – G³ówny kontynent, na który mo¿na przej¶æ z Rookgaardu, po zdobyciu 8. poziomu.
    * Mlvl – skrót od Magic Level (poziom magiczny).
    * MPA – Magic Plate Armor (najlepsza zbroja w grze).
    * OTS – Open Tibia Server – s± to prywatne serwery tworzone przez graczy. Zobacz Open Tibia Server.
    * PACC – Premium Account, Konto Premium
    * PK – Player Killer, czyli osoba zabijaj±ca innych
    * Rook – skrót od Rookgaard – wyspy, na której zaczyna siê grê i kontynuuje j± a¿ do osi±gniêcia ósmego poziomu.
    * RS – Kara za nadmierne zabijanie graczy. Po zabiciu gracza z Red Skullem, wypadaj± z niego wszystkie przedmioty, które posiada³.
    * SD – nazwa najsilniejszej runy zadaj±cej obra¿enia (skrót od "Sudden Death" – ang. nag³a ¶mieræ); mog± j± u¿ywaæ tylko bardzo zaawansowani paladyni, druidzi i magowie. Produkcja owych run jest czêsto g³ównym ¼ród³em dochodu dla magów (którzy zdobyli wcze¶niej 45 poziom do¶wiadczenia), jej cena to ok. 4500 sztuk z³ota za plecak (czyli 20 sztuk), w zale¿no¶ci od ¶wiata. Runa Nag³ej ¦mierci to jedna z nielicznych run potrafi±cych zraniæ ka¿dego potwora (nawet Demona, czy Warlocka) oprócz Ghosta (ducha), który jest odporny na wszystkie obra¿enia fizyczne, tj. bronie oraz czar Force Strike (czar, zadaj±cy obra¿enia fizyczne) i tytu³owego Sudden Death Rune.
    * SP (Soul Points) – punkty potrzebne, aby u¿ywaæ niektórych czarów. Graczom z darmowym kontem (FACC) odnawia siê 1 SP na 4 minuty po zabiciu potwora. Jednak aby SP siê odnawia³y, liczba punktów do¶wiadczenia otrzymanych po zabiciu potwora, musi byæ wiêksza od posiadanego przez zabijaj±c± go postaæ poziomu do¶wiadczenia.
    * SQM – (ang. Square Meter), Metr kwadratowy – Jednostka, któr± okre¶la siê powierzchnie domów w Tibii oraz obszar dzia³ania, niektórych run w grze.
    * UH – Skrót od runy lub zaklêcia "Ultimate Healing Rune".

Waluta w Tibii

Podstawow± walut± w Tibii jest z³oto, choæ istnieje równie¿ bardzo prê¿nie rozwijaj±cy siê handel wymienny. Dostêpnymi jednostkami monetarnymi s±:

    * gp (ang. golden pieces) – podstawowa waluta; najpopularniejsza w ¶wiecie Tibii.
    * pc (ang. platinum coins) – nazywane przez graczy "platynkami" (Przelicznik: 1pc = 100gp); Sam skrót 'pc' nie jest natomiast u¿ywany przez graczy.
    * cc (ang. crystal coins) – rzadko u¿ywana jednostka na mapie g³ównej (Przelicznik: 1cc = 100pc = 10000gp).

Warto¶ci matematyczne

W grze tej wykorzystuje siê tak¿e okre¶lenia o charakterze matematycznym dla okre¶lenia ilo¶ci danych dóbr, na przyk³ad:

    * k – oznacza kilo, czyli 1000 (Przelicznik: 1k = 1000);
    * kk – to "tysi±c tysiêcy", czyli milion (Przelicznik: 1kk = 1000000);

Miasta Tibii

Podane w kolejno¶ci alfabetycznej.

    * Ab'Dendriel (potocznie "Ab") – miasto elfów na pó³nocnym wschodzie kontynentu. W tym piêknym mie¶cie domy s± wyrze¼bione w drewnie. NPC (postaci prowadzone przez komputer w celach us³ugowych) s± na wszystkich poziomach.
    * Ankrahmun (potocznie "Ankh") – pustynne miasto po³o¿one na wyspie Darama na po³udnie od kontynentu. Nazywane tak¿e miastem umar³ych. Miasto dla posiadaczy PACC.
    * Carlin – miasto kobiet, co nie oznacza , ¿e s± w nim same kobiety, na pó³nocnym zachodzie kontynentu, w tym mie¶cie wszystkie NPC to kobiety, nie licz±c kilku mê¿czyzn, Lectora, który sprzedaje miêso, Imalasa sprzedaj±cego inne jedzenie oraz Peraca sprzedaj±cego ³uki, kusze i amunicjê do tych broni. Jego malutki sklepik mie¶ci siê obok gildii ³uczników.
    * Cormaya – osada Edron, wyspa na zachód od kontynentu, na po³udnie od Edron. Wyspa dla PACC.
    * Darashia – miasto po³o¿one na pó³nocy Daramy. Miasto dostêpne tylko dla posiadaczy PACC.
    * Edron – miasto po³o¿one na wyspie o tej samej nazwie, na wschód od kontynentu. W podziemiach wyspy ukrywaj± siê najstraszniejsze potwory w Tibii – Demony. Pierwsze miasto stworzone specjalnie dla posiadaczy PACC.
    * Greenshore – niewielka osada na pó³noc od Thais.
    * Kazordoon (potocznie "Kazo") – miasto krasnoludów po³o¿one w centralnej czê¶ci kontynentu. Jest zbudowane wewn±trz góry.
    * Liberty Bay – miasto na wyspie po³o¿onej na zachód od Port Hope. Miasto dla posiadaczy PACC.
    * Mintwalin (potocznie "Mint") – Mintwalin jest stolic± dumnych i walecznych minotaurów. Miasto znajduje siê pod ziemi± i aby tam doj¶æ musisz pokonaæ wiele niebezpieczeñstw. W mie¶cie mo¿esz spotkaæ wszystkie typy minotaurów (lub potocznie minosów – od minos). Królem minotaurów jest Król Markwin, którego zamek jest pilnie strze¿ony.
    * Northport – osada po³o¿ona na pó³nocy kontynentu.
    * Port Hope – osada w d¿ungli Tiquanda, w zachodniej czê¶ci wyspy Darama. Przez ¶rodek osady przep³ywa rzeka, a z jednego brzegu na drugi mo¿na siê przedostaæ niewielk± ³ódk± za ma³± kwotê. Miasto dla posiadaczy PACC.
    * Rookgaard (potocznie "Rook") – miasto nowicjuszy, po udaniu siê na mainland nie mo¿na ju¿ do niego wróciæ (wyj±tek stanowi tzw. zrookowanie – kiedy postaæ spadnie na 5 level, wraca na wyspê i automatycznie zaczyna grê od nowa).
    * Svargrond – miasto na lodowych wyspach, utworzone podczas letniej aktualizacji gry w roku 2007.
    * Thais, dawniej Tibia City – g³ówne i najwiêksze miasto Tibii, siedziba króla (aktualnie Tibianusa III). W chwili obecnej miast jest wiele (zarówno dla graczy z darmowymi kontami jak i p³atnymi), jednak na pocz±tku by³o tylko jedno miasto – Thais. Jako, ¿e by³o jedyne, tam dzia³a siê ca³a akcja Tibii. Do teraz wiele misji (questów) zaczyna siê w³a¶nie tam. Wielu graczy równie¿ zaczyna grê w stolicy, gdy¿ tam naj³atwiej siê gra, a poza tym jest tam najwiêkszy dostêp dla graczy z darmowymi kontami. Po aktualizacji z grudnia 2008 roku dodano wiele nowych miejsc i przeprowadzono ogóln± aktualizacjê okolic miasta.
    * Venore – miasto na bagnach, le¿y na wschodniej czê¶ci kontynentu.
    * Yalahar – miasto wprowadzone w updacie 8.4. Staro¿ytne miasto zlokalizowane na pó³nocy ¶wiata. Mieszkañcami s± Yalaharanie, jedna z najinteligentniejszych ras stworzonych w czasach wojen bogów. Nie mieli oni zamiaru mieszaæ siê w konflikt, dlatego uciekli na pó³noc.

Inne miejsca Tibii

    * Draconia – wyspa na pó³nocny wschód od g³ównego kontynentu, mo¿na siê tam dostaæ tylko przez podziemia Ab'dendriel (Hellgate), jedyny NPC to Old Dragon Lord, nie ma sklepów.
    * Fibula – niewielka wyspa na po³udniowym zachodzie, jedyn± drog± do niej jest podziemny tunel.
    * Folda – najwiêksza lodowa wyspa, na której rzadko pojawia siê Yeti.
    * Laguna Islands – trzy wyspy po³o¿one na po³udnie od Liberty Bay
    * Outlaw Camp – obóz umieszczony w dziczy w centrum kontynentu, niedaleko miasta Venore.
    * Plains of Havoc – PoH to teren na po³udniowy zachód od miasta Venore.
    * Senja – jedna z lodowych wysp z ma³± osad±, nie ma na niej miejsca depozytu (depo). Na pó³nocnym wschodzie znajduje siê niedu¿y zamek.
    * Vega – lodowa wyspa, najmniejsza ze wszystkich innych lodowych wysp (znajduje siê tu domek ¶w. Miko³aja).
    * Tiquanda – d¿ungla na wyspie Darama.
    * Pits Of Inferno – Miejsce nowych potworów dodanych w zimowej aktualizacji 2006, a tak¿e miejsce najtrudniejszego (poza Annihilatorem) zadnia od poziomu 80.
    * Dark Catedral – katedra ciemno¶ci zamieszkana przez bandytów oraz silne potwory. Na drodze do niej znajduje siê Giant Spider, ale mo¿na go omin±æ
    * Mount Sternum – góra na pó³noc od Thais zamieszkane przez Cyklopy, Szkielety, Ghoule i inne znacznie s³absze potwory.
    * Meriana – wyspa z której mo¿na pop³yn±æ na Wyspê Piratów (Nargor) lub na 3 wyspy z ¯ó³wiami (Laguna Island).
    * Cyclopolis – znajduje siê w mie¶cie dla graczy z Kontem Premium (na Edron). Jest to podziemne miasto cyklopów, w g³êbi znajduj± siê tak¿e smoki i behemoty (nie myliæ z Cyclopolis niedaleko miasta Thais).
    * Tomby (ang. Thombs) – staro¿ytne grobowce pod piaskami miasta Ankrahmun.
    * Wyspa Tyrsung
    * Dragon Lair – tajemnicze miejsce, w którym mo¿na spotkaæ smoczych lordów.

Ciekawostki

    * S³owo Tibia po ³acinie i po angielsku oznacza ko¶æ piszczelow±. Twórcy gry nie wiedzieli jednak o tym, gdy wymy¶lali nazwê. Pó¼niej twórcy ¶wiadomie nazwali kilka miejsc nazwami anatomicznymi, tj. Fibulê (ko¶æ strza³kowa), Sternum (mostek) oraz Femor Hills


TEKST SKOPIOWANY Z WIKIPEDIA.ORG

www.wrestlegame.pun.pl www.smoczadolina.pun.pl www.tibia-ots.pun.pl www.wizut.pun.pl www.bakugan-pbf.pun.pl